Hoe kan u besparen op uw boekhoudkosten?

De manier waarop u het meest kan besparen, is door zo veel mogelijk documenten digitaal (in pdf) door te sturen of aan te leveren. U stuurt ze via mail naar info@boekhoudkantoorbema.net of levert ze aan op usb-stick of zet ze in de cloud. Best is wel dat u aparte mappen maakt: verkoopfacturen, aankoopfacturen, bankuittreksels, diverse documenten.

Stel dat digitaal aanleveren u niet lukt, dan zijn er nog andere manieren om te besparen op uw boekhoudkosten.

Hoe besparen

  • Op uw aankoopfacturen:

    U klasseert uw aankoopfacturen best volgens datum in een ringmap, met de oudste factuur bovenaan. Markeer eventueel datum en factuurnummer en vermeld dat de factuur cash of via de bank is betaald.

    Noteer op de factuur voor welke klant u de goederen in kwestie gekocht hebt. Indien u iets aankoopt voor uw eigen onderneming, noteer dit dan eveneens op de factuur.

    Om een correcte tussentijdse balans te verkrijgen en in orde te zijn met de BTW, is het belangrijk om ook uw niet-betaalde facturen van elk kwartaal aan te leveren.

    Vergeet zeker niet uw digitale facturen die u aankrijgt via mail, naar ons door te sturen of af te printen en ons aan te leveren.

  • Op uw verkoopfacturen:

    Als u uw verkoopfacturen aanmaakt op computer is het eenvoudigste om ze gewoon in pdf naar ons te mailen.

    Verder is het belangrijk om tijdig te factureren aan uw klanten. Dit maakt sneller duidelijk welke klanten slechte betalers zijn.

    Als u uw verkoopfacturen aanlevert op papier kan u ze best klasseren volgens factuurnummer met de oudste factuur bovenaan. Het is belangrijk dat uw nummering zonder onderbreking blijft doorlopen!

    Als uw klant een fout ontdekt op uw factuur, maak dan steeds een creditnota op voor deze factuur. Nadien kan u dan een nieuwe factuur maken met de juiste gegevens.

  • Op uw bankafschriften:

    Onze klanten met veel bankverrichtingen bieden we een oplossing door samen te werken met CodaBox. www.codabox.com

    CodaBox zorgt ervoor dat wij automatisch al uw bankuittreksels doorgestuurd krijgen in bepaalde codes. Deze codes zijn gelinkt aan ons boekhoudpakket waardoor het inboeken van de bankuittreksels aanzienlijk sneller kan verlopen.

    Vermeld bij het overschrijven duidelijk de referentie of factuurnummer van uw leverancier.

    Bij betaling van facturen zonder gestructureerde mededeling, mag u het noteren in de mededeling als u gebruik heeft gemaakt van een korting voor contante betaling.

    Indien u uw bankuittreksels op papier aanreikt, zorg dan voor echte bankuittreksels met een begin- en een eindsaldo en sorteer deze in volgorde van oud naar recent.

  • Algemeen:

    Indien we ontbrekende stukken opvragen, probeer deze dan zo snel mogelijk aan te leveren zodat we u een volledige tussentijdse balans kunnen aanbieden.